Har det blivit svart i rutan…

Det här är ett ledsamt inlägg att skriva. Ända sedan Sydpolsresan 2009-10 har jag använt Photobucket för att lagra bilderna som syns på den här bloggen. I alla år har det fungerat jättefint!

Nu har Photobucket dock fått den strålande idén att de ska förbjuda att man länkar bilder från dem till andra hemsidor och forum om man inte betalar $400 per år för deras dyraste konto med tillgång till 500 Gb lagringsutrymme bland annat. Jag använder mindre än 4 Gb för 8 års bilder i webstorlek som en jämförelse. För att lägga lite kraft bakom sitt krav så har de med omedelbar verkan brutit alla länkar till bilder på alla bloggar och forum på hela internet.

Eftersom jag inte är beredd att betala $400 i lösensumma efter att mina bilder fegt har blivit kidnappade i samma anda som ransomware, de senaste virusen som har spritts och låst användares datorer mot en lösensumma, så kommer det nog att vara svart här ett litet tag tills jag kommer fram till vad jag ska göra med bilderna istället.

Photobucket stannar jag dock inte hos, med mindre än att de omedelbart låser upp bilderna och ber offentligt om ursäkt för sitt tilltag. Istället för att betala dem $400 lägger jag hellre 40 timmar på att flytta dem till ett ställe med bättre trovärdighet och rimligare prissättning, timlönen blir då närmare 100 kr/h i skattade pengar.

 photo 151001-_RHJ1272_1.jpg

One thought on “Har det blivit svart i rutan…

Kommentera

