Morfar Lars gamla snickaryxa

I vintras röjde vi efter min morfar Lars i Hälleviksstrand. Han har varit borta sedan länge och nu var det dags att rensa upp Lars samlingar av fiskegrejer och gamla verktyg. Bland ruttna lådor, krokiga spik, murkna fiskegarn och burkar med grejer som förmodligen skulle orsaka en omfattande miljökatastrof om de skulle hällas ut hittade jag två gamla rostiga yxor. Den första såg bara ut som en rostig järnbit, men på den andra syntes att den var smidd av en skicklig smed även om den var rostig. På ett ställe på huvudet syntes också stämplade bokstäver.

 photo 151222-RHJ_1989.jpg

 photo 151222-RHJ_1981.jpg

Jag tog hem yxan och började slipa bort rostet med en lamellskiva och snart gick texten att läsa.

 photo 151222-RHJ_1988.jpg

Det visade sig att den var tillverkad av S.A. Wetterling i Storvik som är en gammal känd yxsmedja och en av ett litet fåtal som fortfarande finns kvar och tillverkar handsmidda yxor i Sverige idag. Eftersom yxan troligen är från 30- eller 40-talet och dessutom var morfars insåg jag ju att det var ett litet stycke släkthistoria jag hade hittat. Jag bestämde mig för att göra iordning yxan så som den kunde ha sett ut när Lars köpte den. Förutom att den var rostig och slö var skaftet murket och jag bestämde mig för att den måste få ett nytt.

Eftersom Wetterlings smedja fortfarande finns kvar skickade jag ett mail till dem och undrade lite om hur gammal yxan skulle kunna vara och hur den kunde ha sett ut från början. Efter några mail fram och tillbaka hittade de yxan i en gammal katalog där den är benämnd som Snickaryxa i EX-kvalitet av Hjärtummodell. Dessutom skickade de ett exemplar av katalogen, ett nytt skaft och till och med en original-etikett till yxhuvudet till mig! Inte alla företag ger 80-90 års support på sina produkter.

 photo 160329-SCAN0001.jpg

 photo 160329-SCAN0002.jpg

 photo 160329-SCAN0003.jpg

När skaftet hade anlänt skulle jag göra fyra saker med yxan. Skaftet skulle monteras, eggen skulle slipas, huvudet skulle målas och ett eggskydd skulle tillverkas. Slipningen tog två kvällar med en fin maskinfil och en avslutning med Arkansas oljebryne, eggen var förutom allt rost ganska illa hanterad. Nästa steg blev att montera skaftet. Det behövde passas in lite till yxans öga, skaftet var lite bredare än ögat men det var bara att tälja bort tunna spånor tills det passade.

Första testet av yxan gjordes under en tur med övernattning i vindskydd i Svartedalen den 19-20 mars och på det stora hela fungerade den bra och jag förvandlade några rätt rejäla stockar till kaffeved, men jag hade inte fått i kilen som låser skaftet ordentligt så den ville glida ur när jag högg. Det var inte värre än att jag fick knacka in kilen efter några hugg, men när jag kom hem tog jag av skaftet igen.

 photo 160320-_RHJ3579.jpg

Det som återstod vid det laget var att måla bladet, att tillverka ett eggskydd och naturligtvis att återigen montera skaftet. När skaftet ändå var av passade jag på att göra färdigt de andra sakerna.

Först skissade jag ett eggskydd och tillverkade en prototyp av konstläder. När jag bestämt mig för hur det skulle se ut ritade jag ut formen på ett gammalt njurbälte som pappa hade. Det var gjort av ca 4 mm tjockt läder av riktigt fin kvalité, även om det var lite repigt och hade lite patina.

 photo 160321-_RHJ3648.jpg

Jag vek lädret dubbelt på ovansidan av huvudet. För att skydda tråden från eggen måste man lägga in en bit läder mellan utsidorna och sy igenom den så det blir tre lager tjockt i sömmen. Eftersom lädret var så tjockt bestämde jag mig för att ta ned tjockleken på alla tre lagren med läder vid sömmarna med en vass kniv. Uttunningen gjorde också att främre delen fick en kilform så att skyddet får samma form som yxhuvudet.

Under tiden jag arbetade på eggskyddet passade jag på att måla huvudet. Först funderade jag på att låta yxan vara omålad, men i katalogen såg alla yxor ut att vara målade och den här såg ut att vara guldfärgad. Tittar man noga på stämplarna på den gamla yxan ser man att det fortfarande finns lite guldfärg kvar, som jag först trodde var rost. Då bestämde jag mig för att den skulle få samma färg igen; så nu är den målad med Hammarlack i guld. Etiketten till huvudet har jag inte hjärta att klistra på, eftersom den skulle slitas ut så fort.

 photo 160328-_RHJ3790.jpg

 photo 160328-_RHJ3845.jpg

När man syr i tjockt läder måste man först borra hålen för tråden och sedan sy en skomakarsöm med en nål i varje ände av tråden som man sedan trär in i samma hål från varsitt håll. Jag sydde med en mörkgrön lintråd som jag jag vaxade med bivax. Att borra hålen för sömmen är inget man så enkelt gör på frihand och speciellt inte när hela alltet är kilformat efter yxhuvudet så jag åkte till Farbror Bo och med hjälp av lite brädbitar gick det att rigga upp det rakt, sedan borrade jag hålen med ett 1,5 mm borr i hans pelarborrmaskin. När man märker ut hålen kan man dra en linje med en syl eller liknande där man vill ha sömmen, sedan tar man en vanlig gaffel med ca 4 mm mellan tänderna och trycker ned efter linjen. Låt en eller två tänder överlappa, så blir sömmen rak och jämn. När jag hade sytt färdigt smorde jag lädret med bivaxbaserat läderbalsam. Från början var det ganska torrt men nu har det en fin vaxad yta och är lite smidigare.

 photo 160328-_RHJ3797.jpg

 photo 160328-_RHJ3799.jpg

 photo 160328-_RHJ3801.jpg

 photo 160328-_RHJ3842.jpg

Till sist var det dags att montera skaftet, för gott den här gången. Ett yxskaft har en skåra i den änden som ska genom ögat. När man slagit i skaftet tills det sitter rätt så slår man i en kil uppifrån i skåran så att skaftet expanderar och huvudet inte kan glida av. Eftersom ögat är timglasformat finns det ingen möjlighet att få loss skaftet så länge kilen sitter kvar och gör sitt jobb. För att få kilen att sitta ordentligt gäller det att låsa den med en eller två säkringskilar. De ser ut som gafflar och tanken är att tänderna ska vika sig åt olika håll när man slår i dem för att de inte ska kunna lossna. För att vara säker på att skaftet ska sitta knackade jag i två säkringskilar. Det har också fördelen att skaftet expanderar mer och sitter ännu hårdare.

 photo 160328-_RHJ3849.jpg

 photo 160328-_RHJ3860 kopia.jpg

 photo 160328-_RHJ3868 kopia.jpg

Nu är yxan som ny, eller till och med lite bättre, och tanken är att den ska få följa med när vi är ute och vandrar eller bara grillar lite korv i skogen.

 photo 160328-_RHJ3780.jpg

Så, slut på dagens slöjdlektion! Ut i solen och lek!

10 thoughts on “Morfar Lars gamla snickaryxa

  1. Bra jobbat!
    Kul att följa dej på dina resor och upptåg.
    Med vänlig hälsning Ole. Utsättare på värmekraftverket i Västerås.

    • Hej Ole!

      Kul att höra av dig och att du gillar mina bilder!

      Håller ni fortfarande på med värmekraftverket, eller pysslar du med något annat nu?

      Jag har varit på Ringhals det senaste året.

      • Tjoo!

        Jag har varit med och byggt bostäder några år här i Västerås.

        Är nu tillbaka på anläggning som utsättare.

        Har du någon ny resa inplanerad?

      • Ok, kul att höra att värmekraftverket rullar på! Det var ju ett tag sedan jag var där nu. När ska det blir färdigt?

        Inga större expeditioner på gång, men några turer blir det ju alltid 🙂

  2. Jag är så imponerad Rickard! Men du har gott påbrå. Lars ler nog i sin himmel när han ser vad du åstadkommit.

  3. Den blev fin Rickard!
    Min pappa har en EXakt likadan på Käringön! Jag gör själv iordning en rätt fin Hjärtumsyxa nu, från smeden Johnsson. Det blir nog inte hickory i skaftet, tar nog en rättväxt ask bit jag har liggande. Min son (12) är intresserad av yxor han med. Sparpengarna blev en Gränsforsyxa häromdagen, deras kortskaftade lilla typ.

    -Ha det bra Rickard och hälsa mor och far från Johan Kaldén

Kommentera

