USA VI, Acadia och norrut

Sweet waters of Acadia

photo RHJ_5633.jpg

photo RHJ_5652.jpg

Solnedgång över Acadia med en fyrmastare

photo RHJ_5665.jpg

Hummerbåtar

Efter ytterligare en dag i Acadia skulle vi hitta någonstans att bo. Tyvärr var det Columbus Day och därmed sista helgen för säsongen så exakt allt inom Acadia var fullbokat. Lyckligtvis hittade vi en snäll hotellägare som ringde runt till alla hotell han kunde tänka på och till slut hittade han ett i Machias, en bra bit norrut. Vi hade inte mycket att välja på utan stack ifrån Acadia fast vi hade tänkt stanna i två dagar till, men det blev bra ändå!

Hotellet var ett riktigt bottennapp, frukosten bestod av muffins och te man fick koka själv och det bodde en gigantisk tusenfoting med långa antenner under soffan. Däremot var området runt Machias riktigt fint, på morgonen gick jag upp tidigt och åkte en sväng i soluppgången.

photo RHJ_5677.jpg

photo RHJ_5687.jpg

photo RHJ_5688.jpg

photo RHJ_5690.jpg

När man börjar i Acadia i mitten av Maine och åker mot nordost kommer man inte särskilt långt förrän man närmar sig den kanadensiska gränsen. När vi nu hade kommit så nära kunde vi ju såklart inte motstå frestelsen att om inte uppleva äkta kanadensisk kultur så iallafall få ett stämpel i passet. Vi tog bron över till Campobello Island, som egentligen hänger ihop med USA och inte med Kanada.

photo RHJ_5737.jpg

photo RHJ_5730.jpg

Självklart fanns det många fyrar här, Mulholland point först och sedan ligger East Quoddy Head på en liten holme vid nordspetsen av ön.

photo RHJ_5726.jpg

Tyvärr kom vi inte närmare än så här eftersom det var högvatten, det går bara att komma ut till fyren när det är lågvatten eftersom man går ned för en trappa på ena sidan, går en bit på havsbotten och sedan upp för trappan på andra sidan. Missar man att gå tillbaka innan vattnet börjar stiga igen så blir man kvar där ute i åtta timmar.

photo RHJ_5725.jpg

photo IMG_1141.jpg

I andra änden av bron ligger ett samhälle som heter Lubec och där ligger ytterligare en fyr, såklart. Den heter West Quoddy Head, fast den är den östligaste punkten i USA.

photo RHJ_5705.jpg

Eftersom Columbus Day-helgen var slut bestämde vi oss för att åka tillbaka söderut och övernatta på hotellet där de hjälpte oss kvällen innan. På vägen åkte vi förbi blåbärsodlingarna i norra Maine. Efter att man plockat bären blir blåbärsriset alldeles knallrött.

photo RHJ_5740.jpg

Närmare Acadia körde vi igenom en hamn i solnedgången.

photo RHJ_5741.jpg

photo RHJ_5760.jpg

Dagen avslutades med lokalproducerad äppelcider, ost och kex i solstolarna på balkongen på hotellet. Nu är det inte mycket kvar av resan, men ett sista inlägg ska jag nog kunna skrapa ihop bilder till!