USA del II

Nu börjar som sagt Cissis och min resa på egen hand. Som vanligt hade vi ingen större resplan utan vi brukar skriva en lista på intressanta ställen innan vi åker och sedan försöker vi hinna med några av dem samtidigt som vi inte är låsta om det dyker upp några andra intressanta saker eller missöden allteftersom. Nu var planen att åka norrut från New York upp genom Connecticut, Massachusetts och Vermont, via White Mountains national park i New Hampshire och upp till Maine och Acadia national park och sedan söderut igen efter kusten och flyga hem från Boston.

Vi inledde med att hyra bilen på LaGuardia airport kvällen innan vi skulle åka och parkerade den på Manhattan hos Craig och Patricia. På morgonen kl 8 skulle det bli parkeringsförbud på den gatan så strax efter kl 7 gick jag ut och skulle flytta på den till en annan gata i närheten. Det var inga problem, kl 8 är alla på väg till jobbet så det finns gott om platser trodde vi. FEL! Kl 8 går allas parkering ut och alla måste flytta sina bilar. Eftersom Manhattan är byggt som ett rutnät går det faktiskt att köra där utan att åka vilse, det är bara att räkna korsningar, kör man lika många korsningar tillbaka kommer man alltid tillbaka till ursprungsplatsen. I stort sett. Efter 45 minuters nervslitande kryssande mot enkelriktat i morgontrafiken hamnade jag bakom en sopbil som rullade i tre km/h medan en svärm av sopgubbar sprang runt och slängde på sopsäckarna som folk bara bär ut från huset och slänger på trottoaren. Det slutade med att Cissi och Craig fick komma ut och guida mig genom trafiken i ytterligare 45 minuter tills vi hittade en parkeringsplats. Det tog flera dagar innan nerverna återhämtade sig…

photo RHJ_4446.jpg

Efter att ha ordnat lite saker i New York var det äntligen dags att köra norrut och ut från städerna. När man kör norrut från New York tar det många timmar innan vägarna blir så små att man kan jämföra dem med en svensk motorväg och de har dessutom en av dem till varje stad i området, inte sällan parallella långa bitar av sträckan. Framåt kvällen hade vi dock kört igenom New York state och kommit en bit upp i Connecticut och Kent som var kvällens mål. Det här området är mest känt för sina täckta broar och äppelodlingar. Motorvägarna övergick också väldigt fort i landsbygd och höstfärgerna i träden som vi hade valt just den här rutten för hade precis börjat komma.

photo RHJ_4590.jpg

photo RHJ_4540.jpg

Dagen efter körde vi norrut upp i Massachusetts och till Greylock mountain, statens högsta berg. Tyvärr var det rätt dimmigt och eländigt. Vi övernattade alldeles ensamma på en camping på Greylock, en typ av camping som tydligen är standarden här. Efter en slinga av grusväg går det stigar ut i skogen till höger och vänster, några tiotal meter in finns en röjd plätt för ett tält och en eldstad som man får använda. Dessutom finns såklart ett stålskåp som man ska lägga all mat i så björnarna inte kommer åt den!