Going home in style

Det här är alltså sista inlägget på Färöresan. Det börjar inget vidare med en inställd helikopter, bättrar sig med en fisketur hos de gamla bekanta Jakup och Edith i Midvagur för att till sist totalhaverera med ett 29 timmar för sent flyg och en nattlig bussresa från Köpenhamn till Göteborg…

Vi började med en promenad i Viðarlundin, något Färingarna kallar skog och vi på sin höjd skulle kalla ogallrad granplantering. Eftersom det inte finns några naturliga träd på Färöarna är det ganska speciellt för dem att ha en park med en vildvuxen skog och det finns några stycken på olika ställen. De måste vara inhägnade för fåren tar sig mer än gärna in för att förvandla dem till hagmark som de gjort med resten av öarna under de senaste tusen åren.

photo 130710-_RHJ9555.jpg

photo 130710-_RHJ9551.jpg

photo 130710-_RHJ9558.jpg

photo 130710-_RHJ9560.jpg

photo 130710-_RHJ9567.jpg

Här härjade också slickepottsskulptören fritt och verk av honom fanns i hela parken.

I parken fanns också Torshavns konstmuseum, där vi såklart träffade det svenska paret vi träffade i Viðareiði och på postbåten vi åkte med. Konsten föll mig inte riktigt i smaken, men en målning gillade jag faktiskt. Colony av Edward Fuglø. Resten var mest som konst brukar vara….

Det finns ett företag som flyger helikopter mellan alla öarna och eftersom det finns en vilja att alla ska kunna bo kvar i sina hemtrakter utan att tvingas flytta till städerna subventionerar staten flygningarna så att en helikoptertur bara är något dyrare än en färjetur eller en tunnelavgift. Eftersom vi aldrig flugit helikopter tänkte vi att det kunde vara ett gyllene tillfälle att testa eftersom vi ändå skulle över till Vagar. Helikopterplattan ligger en liten bit utanför Torshavn så vi gick dit under stora umbäranden i solskenet.

photo 130710-_RHJ9572.jpg

photo 130710-_RHJ9573.jpg

photo 130710-_RHJ9575.jpg

Väl på plats började vi fundera på varför vi var helt ensamma och varför helikoptern aldrig dök upp. Till slut fick jag syn på en liten handskriven lapp i fönstret att det inte skulle bli några flygningar idag. Det var bara att sela på ryggsäcken och traska tillbaka till busstationen och hoppa på en buss till Midvagur.

Väl framme i Midvagur träffade vi Jakup och Edith och fick ett kungligt mottagande. Efter att vi visat alla våra bilder stack vi ut och fiskade öring i Leitisvatn.

photo 130710-_RHJ9584.jpg

photo 130710-_RHJ9576.jpg

photo 130710-_RHJ9607.jpg

photo 130710-_RHJ9611.jpg

photo 130710-_RHJ9613.jpg

photo 130711-_RHJ9615.jpg

photo 130711-_RHJ9620.jpg

När vi fått några öringar åkte vi hem och stekte dem, mitt i natten. Helt fantastiskt gott 🙂

Se och njut, resans sista bild:

photo 130711-_RHJ9625.jpg

På morgonen var det riktigt dimmigt och eländigt, men vi åkte till flygplatsen ändå. Vi skulle ju hem. Tyvärr tog inte moder natur hänsyn till det utan lät dimman ligga kvar. När vi till slut kom iväg 29 timmar försent efter 2/3 natt på flygplatsen tillsammans med en galen österrikare och 1/3 natt delad lika mellan ett hotellrum i Torshavn och bussen fram och tillbaka. Framme i Köpenhamn hade vi ju missat vårt plan till Göteborg med över ett dygn. Det visade sig att alla plan det närmaste dygnet var fullbokade och det sista tåget för dagen hade gått när vi kom dit sent på kvällen.

Vår räddning från en oviss framtid i Köpenhamn blev till slut en buss som kom fram till Göteborg vid tretiden på natten. Slutet eländigt allting gott 😀

Over and out för den här gången.

One thought on “Going home in style