Dag 8, Roadtrip

Efter att ha rest runt med båt och buss så här långt kom vi till punkten där vi skulle hyra en bil för att kunna ta oss upp till de nordliga samhällena på Streymoy, Eysteroy och nordöarna, utan bil skulle vi inte hinna med särskilt mycket eftersom kommunikationerna är rätt glesa i de trakterna.

photo 130705-_RHJ8736.jpg
Vrålåket

Tidigt på morgonen tog vi bussen från Vestmanna till Torshavn. Det började blåsa ordentligt under natten och ett par stormlinor till tältet slets upp ur sanden, men det var aldrig någon fara för tältet. Att ta ned det i ösregn var inte vad vi önskade oss däremot. På campingen tältade också ett danskt par som skulle ut på samma båttur som vi tog igår i fullt solsken, tyvärr fick de ösregn på sin tur. Men mer om dem senare, de var de första av åtskilliga personer vi mötte om och om igen på olika ställen vi besökte.

När vi kom till Torshavn hyrde vi bara en bil och vände norrut igen. Det första vi passerade var Fossa, Färöarnas högsta vattenfall. Så här nedifrån får man inte riktigt något grepp om hur högt det är, men högt är det!

photo 130704-_RHJ8536.jpg

photo 130704-130704-IMG_2614.jpg

Därefter fortsatte vi norrut till Tjørnuvik, det nordligaste samhället på Streymoy. Vinden ven, regnet piskade och enda caféet inom åtskilliga mils radie var stängt.

photo 130704-_RHJ8551.jpg
Tjørnuvik

Från Tjørnuvik kan man också se raukarna Risin och Kellingin. Enligt legenden var de två isländska jättar som kommit vadande över havet. När de kom fram till Färöarna tyckte de att de var så vackra så de bestämde sig för att bogsera dem med sig hem till Island, men lyckligtvis hann de inte långt förrän solen gick upp och förstenade dem där de står idag. Namnen betyder jätten och häxan och de är 71 och 68 meter höga.

photo 130704-_RHJ8556.jpg
Risin och Kellingin

photo 130704-_RHJ8564.jpg
Kyrkan

photo 130704-_RHJ8566.jpg
Fisk på tork under grästaket

photo 130704-_RHJ8568.jpg
Övergås-ställe

Sedan åkte vi från Tjørnuvik till Saksun, alltså samma resa som kyrkan i Saksun gjorde år 1858. Eftersom det är så ont om virke på Färöarna måste allt byggnadsmaterial återanvändas så när kyrkan i Saksun behövde renoveras och Tjørnuvik nästan avfolkats valde man att flytta kyrkan över bergen istället.

photo 130704-_RHJ8581.jpg
Saksun

Numera är kungsgården Saksuns största sevärdhet, det är en gammal gård som gått i arv i generationer. Den äldsta delen är numera museum och man får komma in och se hur de levde ända fram till början av 1900-talet. Släkten som en gång ägde den gamla gården driver fortfarande jordbruk med får och hästskötsel på samma marker som förr men i nyare byggnader. En gång i tiden hade Saksun en fin hamn, men någon gång för några hundra år sedan kom troligen en flodvåg eller något liknande och fyllde hamnen med lera, på vissa av bilderna ser man hur grunt vattnet är numera.

photo 130704-_RHJ8605.jpg
Den äldsta delen av kungsgården

photo 130704-_RHJ8594.jpg

photo 130704-_RHJ8598.jpg

photo 130704-_RHJ8629.jpg
Saksuns kyrka, som ursprungligen stod i Tjørnuvik

När vi hade upplevt allt som Saksun hade att erbjuda, det gick i ärlighetens namn ganska fort, åkte vi vidare mot Gjogv. Till skillnad mot Saksun är hamnen i Gjogv en av de bästa på Färöarna, dessutom är den en sevärdhet i sig själv! Hela området runt Gjogv är imponerande. Fast först några bilder från vägen.

photo 130704-_RHJ8643.jpg
Eiði

photo 130704-_RHJ8639.jpg
Fossa från andra sidan fjorden

photo 130704-_RHJ8642.jpg
Det är inte båten som är liten, det är berget som är högt…

Väl i Gjogv började vi med att gå till hotellrestaurangen där vi såklart också träffade några vi redan mött, ett franskt par som bodde på samma B&B som oss på Mykines. Vi åt tillsammans och sedan tänkte vi att vi skulle hitta ett rum på hotellet. Det var dock lättare sagt än gjort och det slutade med att vi åkte därifrån för att försöka hitta en tältplats istället. Riktiga campingplatser är sällsynta, men det brukar inte vara några problem att sätta upp ett tält om man ber om lov. Sagt och gjort, så fort vi kört ut från hotellets parkering fick vi syn på ett hus med en gubbe i trädgården. Vi gick och frågade om vi kunde få sätta upp tältet på hans mark, det skulle inte vara några problem men innan vi hann börja lasta ur bilen hörde vi någon vråla uppifrån hotellet. Till slut förstod vi att det var fransmännen som hittat ett ledigt ”rum” åt oss och ville att vi skulle komma tillbaka. Vi hade såklart inget emot att slippa sova i halvmeterhögt gräs i en åker och istället få frukostbuffé så vi åkte tillbaka för att se vad hotellet hade att erbjuda.

Det här:

photo 130705-_RHJ8663.jpg

En lucka i väggen med en dubbelsäng innanför 😀

De gav oss rabatt eftersom ett danskt band skulle repa i rummet intill på kvällen. Kvällen efter skulle folk betala för att höra på samma sak!