En söndagstur till Brobacka

En liten bit väster om Alingsås ligger Brobacka naturreservat med bland annat en förlängning av sjön Mjörn och ett fält med gigantiska jättegrytor på sjöns östra sida. Dessutom finns det en gammal järnväg som är en del av Anten-Gräfsnäs museejärnväg på sjöns västra sida. Den här delen av spåret är inte i drift men följer man det en bit kommer man fram till en tunnel, en av de första som sprängdes med dynamit.

Tidigt i söndags åkte Günther D, Cissi och jag dit på en liten fototur. Planen var att få bilder med lite rimfrost och dimma i soluppgången och att titta närmare på sjön och jättegrytorna. Det första målet klarade vi av till klockan halv nio, det andra gick inte lika lätt.

Photobucket

Photobucket

Eken

Photobucket

På västra sidan av sjön var det svårt att fota, stränderna var klädda av skog som hängde långt ut i vattnet och det fanns bara några få gluggar ut. På andra sidan av tunneln var det lättare och både miljön och ljuset var riktigt fint. En liten stund hade jag till och med en kungsfågel som flög runt mig och härjade i en tall bredvid mig. Tyvärr fick jag inga bilder på den.

Vass i morgonljuset

Photobucket

Photobucket

Järnvägen

Photobucket

Photobucket

Photobucket

När vi var nöjda på västra sidan tog vi lite fika och åkte över till den östra med naturreservatet och jättegrytorna. Jättegrytorna visade sig vara så jättestora att det var svårt att få grepp om dem, bortåt 20 meter i diameter! Det fick bli lite istappar istället.

Frusna grönsaker?

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Man kunde ändå se att inlandsisen varit här och gröpt ur lite här och där!

Photobucket

Och till sist några granar med rimfrost i motljuset 😀

02122012-_RHJ0141

Hoppas ni gillar bilderna!

Här är Günthers bilder

2 thoughts on “En söndagstur till Brobacka

    • Tack Berit!

      Ja, ibland är is bäst på avstånd! Fast det är inte utan att jag längtar tillbaka när jag ser bilderna mina gamla kollegor på Sydpolen skickar!

Kommentera

