Ringmärkning på Måseskär!

Häromdagen fick jag följa med biologen och ornitologen Thomas Liebig till Måseskär för att ringmärka silltrut- och tärnungarna i kolonierna där.

Photobucket

Tyvärr blev det inga bilder från silltrutskolonien, men häckningen var inte lyckad och vi märkte inte alls så många ungar som vi hade hoppats på.

Photobucket

I tärnkolonin var det full rulle däremot!

Photobucket

Säkert 100-150 par häckade på norra änden av ön, alla flyger upp som en getingsvärm när man närmar sig och gör sedan störtdykningar för att försöka jaga bort en. Lyckas inte det tar de till det tunga artilleriet och skiter på en istället :/ Jag tänkte att jag skulle få en bild på en störtdykande tärna, så när jag såg att en var på väg emot oss vände jag mig mot den och höjde kameran. Såklart var det inte bara dyka den skulle göra, utan den prickade objektivet, solglasögonen och ansiktet på mig. Härligt….

Photobucket

Det gäller alltså att fånga en unge, som antingen ligger och trycker eller försöker springa ifrån en, ta en ring i rätt storlek och nypa fast ringen på benet med en speciell tång.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Innan det var dags för ringmärkning var vi ute med båten och fiskade makrill

En annan båt

Photobucket

Photobucket

Sådär 100 kilo makrill!

Photobucket

Blir bra till hummerfisket till hösten!

Kommentera

