Bohus fästning

De lovade ett riktigt skitväder idag så planeringen var inte så omfattande. Dock dök solen upp helt plötsligt så jag bestämde mig för att åka till Bohus fästning. Jag antar att ingen blir förvånad över att kameran följde med, idag var det min Fuji X100 som blev motionerad 😀

Tornet Fars hatt

Photobucket

Fästingen började byggas på trettonhundratalet av norrmännen för att försvara sin södra gräns som gick utmed Göta älv. Den ligger på toppen av ett berg precis där älven delas mellan Göta älv och Nordre älv så att båda vattenvägarna in i landet kunde bevakas och inte minst kunde de ta ut tull från alla som skulle upp och ned för älvarna.

Photobucket

Den första delen av fästningen är idag helt överbyggd i flera omgångar och det enda som finns kvar från den är grunder som andra murar och byggnader står på. Från början var hela anläggningen bara stor som det som nu är borggården, sedan har den byggts ut och blivit större och större allt eftersom fram till mitten av sjuttonhundratalet.

Borggården med Fars hatt i hörnet

Photobucket

Spiraltrappa i tornet

Photobucket

Kasematter

Photobucket

Photobucket

När fästningen övergavs år 1789 blev det tillåtet att hämta sten som byggnadsmaterial. Därför saknas stora delar som numera finns i källarna i Kungälvs äldsta delar.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Numera kan man gå på guidade turer, äta picknick eller gifta sig på fästningen

Photobucket

Annat var det förr, när man kunde få sitta i 32 år i den här cellen för att man inte tyckte att Luthers reformation var något vidare

Photobucket

Sedan blev himlen helt plötsligt kolsvart och luften blev iskall

Photobucket

Photobucket

Då tyckte jag att det var bäst att pallra mig iväg. Dock kom värmen snart tillbaka så färden gick vidare mot uteserveringen på Trattoria il Trullo, Kungälvs utan tvekan bästa pizzeria, där turen avslutades med en quattro fromaggio 😀

6 thoughts on “Bohus fästning

    • Jaja, det var inte värre än att jag fick en pizza med fyra sorters ost iallafall! Fast den mögliga osten fick jag säga till att jag inte ville ha utan jag fick en annan sort istället 😀

  1. Du klarar dig bra!
    Stolt Moster

    PS: Här börjar der just att snöa – i morgon skall vi ha blommarknad, det är Frost, det är HEMSKT.
    Kunderna far värma sig vid min Cobb & dricka kaffe om dom kommer. Igar var inte prognosen saaa dalig….
    För övrigt heter den mögliga osten Gorgonzola (ifall ni inte har plagiat). Men det vet du väl…
    Stackars Moster

  2. Pingback: Bohus Fästning

    • Tack för det Mats! Vad roligt att du gillade bilderna 🙂

      Är det något ni är intresserade av att använda i er marknadsföring eller liknande är du välkommen att kontakta mig!

Kommentera

