Så, vad är det egentligen vi gör här på Svalbard?

Jag tänkte att jag skulle berätta lite mer exakt vad det är för en anläggning vi bygger här.

All el i Svea tillverkas av fyra stora Caterpillar-dieslemotorer med elgeneratorer, ungefär som dynamon på en cykel fast i en annan skala. Det är ett riktigt dyrt och ineffektivt sätt att tillverka el, men det är också det enda stabila sättet som fungerar i så liten skala som här eller på Sydpolen till exempel där det fungerade på precis samma sätt. Trots att Svea är en kolgruva och skulle kunna använda precis hur mycket kol som helst är det en så stor investering med ett kolkraftverk att det inte lönar sig i den här skalan. I Longyearbyen finns däremot ett kolkraftverk som ger både el och värme via fjärrvärmenätet och får sitt kol från en lokal gruva där.

En stor turboladdad dieselmotor som går dygnet runt ger ju en hel del heta avgaser som nu bara blåser rakt ut genom avgasrören. Vi håller på att bygga en anläggning som ska ta hand om värmen från avgaserna och köra ut dem på det delvis nybyggda fjärrvärmenätet som mina kolleger byggt tidigare i år. Speciellt ska förvärmningen av luften ned i gruvan värmas med fjärrvärme, men mer om det senare. De grova silvriga rören ut från motorerna i vänstersidan är avgasören, de runda sakerna de kommer ut från är turboaggregaten som pressar in luft i motorn med hjälp av kraften från avgaserna. Generatorerna sitter på motorerna, längst till vänster.

Photobucket

Till att börja med, vad är fjärrvärme? Det är helt enkelt ett rörsystem av samma typ som man har från värmepannan till värmeelementen i sitt eget hus fast i mycket större skala, med en stor central värmecentral och grova ledningar ut till alla de anslutna husen som istället för panna har en värmeväxlare där det heta vattnet på fjärrvärmenätet värmer upp vattnet som cirkulerar i rören till värmeelementen. En värmeväxlare är som en fyrkantig burk med tunna plåtar i, som i en bok, där fjärrvärmevattnet går mellan varannan sida och vattnet i huset går mellan varannan så de överför värme men aldrig blandas. Det är alltså olika vatten som cirkulerar inne i huset och i fjärrvärmesystemet, primär- och sekundärsystem kallas de olika kretsarna. En bilkylare är en annan sorts värmeväxlare fast mellan luft och vatten. Att ha en stor värmecentral istället för en liten i varje hus är både billigare, effektivare och mer miljövänligt plus att man till exempel kan ta vara på spillvärme från industrier och så kan man elda bränslen som inte går att elda hemma, som till exempel sopor och träflis. Dessutom kan man bygga en stor solvärme- eller värmepumpsanläggning vid värmecentralen för att göra den ytterligare miljövänligare och mer ekonomisk.

Nu är alltså tanken att köra ut överskottsvärmen från dieselmotorerna på fjärrvärmenätet och på så sätt minska oljeförbrukningen eftersom allt eldas med olja i nuläget.

I nuläget går avgasrören från dieslarna, 4 stycken rör med 900 mm diameter, ut genom väggen på kraftstationen och rakt upp i luften med en ljuddämpare på högst upp. Värmecentralen vi bygger ligger rakt utanför kraftstationerna på några meters avstånd och mitt emot avgasrören. Uppe på andra våningen i värmecentralen ligger det stora värmeväxlare som avgasrören ska anslutas till och där vattnet från fjärrvärmen möter de heta avgaserna när de passerar och går vidare ut till stora ljuddämpare på utsidan av byggnaden. Avgaserna kommer in genom de grova rostiga rören längst nere vid golvet och möter vattnet som kommer i våra rör uppifrån i de blanka tankarna.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

På undervåningen står det två stora värmeväxlare som är till två av avgasvärmeväxlarna vardera på ena sidan och så är fjärrvärmen ansluten på andra sidan. Det är alltså olika vatten i fjärrvärmesystemet och till avgasvärmeväxlarna, återigen primär- och sekundärsida. Växlarna är de blåa lådorna längst in. På rören sitter det blåa avstängningsventiler och silvriga reglerventiler som man använder för att finjustera flödet.

Photobucket

En hel skog av rör går in i växlarna, de till vänster på varje växlare är primärsidan och de till höger är sekundärsidan. Den blåa burken på röret är en avluftare som avskiljer bubblor i vattnet.

Photobucket

Det finns också sex stora pumpar i tre par som pumpar runt vattnet i systemet, ett par till fjärrvärmen och ett par till varje par av avgasvärmeväxlarna. Större pumpar sätter man alltid i par för att kunna köra den ena medan man servar den andra och ifall en går sönder. Här är pumparna till sekundärsidan.

Photobucket

En kolgruva ”äter” syre, om den bara får stå stilla helt utan ventilation kommer syret i luften där nere att ta slut tack vare olika kemiska processer med kolet och allt trävirke de har som pallningsvirke nere i gruvan. Det krävs också en hel del luft för att hålla luften frisk för gruvarbetarna, det dammar och ryker en hel del när de bryter kolet.

Därför finns det en rätt rejäl ventilationsanläggning för att blåsa in friskluft i ena änden av gruvan och ta ut den genom andra änden. Eftersom Svalbard är ett rätt kyligt ställe skulle hela gruvan frysa igen om man bara blåste ned luften med den temperaturen som råder utomhus så den måste förvärmas innan man kan blåsa ned den. Nu värms den med olja, men i framtiden ska den alltså värmas med värmen från avgaserna via fjärrvärmenätet. Där kommer det att sitta ytterligare värmeväxlare, fast återigen vatten-luft som överför värmen från vattnet till luften som ska ned i gruvan.

Bilderna är tagna med tillstånd av SNSG.

Annonser

One thought on “Så, vad är det egentligen vi gör här på Svalbard?

  1. Vi nästan förstar nästan allt! Tack & bock!
    Här skulle vi behöva en liknande anläggning utomhus – det är minus 20-24 Grader C, drygt 1-2 Meter hard snö…….
    Titta TV pa fredag!
    Bis bald (jag trodde du visste…..)
    Pissarna tackar för extraklapparna.
    Glück auf, happy landing. Lev väl.
    Hilsen fra Tenna
    (Orolig) Moster & Heinz & Sisu & Nina & Flöhli

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: