Halvvägs!!

Nu är halva perioden avklarad! Det känns riktigt gott att det är utförsbacken kvar 😀

Fortfarande händer inget särskilt spännande, jobbet går på som vanligt och snart är vi färdiga i värmecentralen. Då ska vi göra ett litet jobb i ett annat bygge bredvid och när det är klart borde det vara dags att dra hemåt.

En sak är väldigt trevlig iallafall, ljuset börjar komma tillbaka! De senaste 3-4 dagarna har det börjat synas skillnad på dag och natt. Idag var det riktigt ljust så det gick att se fjällen långt utanför Svea klart och tydligt, annars ser man bara konturerna mot himlen i bästa fall. Det är inte lång stund på dagen utan bara en stund runt kl 12 det är så ljust, annars är det lika mörkt som vanligt.

Igår kväll gick jag en liten sväng med kameran, här är några bilder.

Fjällen alldeles i utkanten av Svea, skuggorna är från gatlyktorna.

Photobucket

Photobucket

Det röda i högerkanten på förra bilden kommer från den här lyktan.

Photobucket

Photobucket

Lite norrsken och glaciärer kan jag också bjuda på!

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Och för er som tror att det är svårt att ta bilder i mörkret kan jag bara berätta hur det gick till när jag tog de här 🙂

Eftersom det krävs så lång slutartid i så här dåligt ljus, runt två minuter, kan man inte använda kamerans egen timer som bara går till 30 sekunder utan man måste använda en trådulösare och hålla koll på tiden själv. Smart som jag är gick jag ifrån både klockan och telefonen så jag fick helt enkelt räkna till 100 och exponera på känn. Faktum är att inte en enda bild blev ens lite felexponerad!

Kommentera

