Dagens väderleksrapport

Det har inte blivit mycket skrivet här det senaste, det beror på att inget värt att skriva om har hänt helt enkelt. Allt tuggar på som vanligt och vädret brukar vara för grått och trist för att det ska vara något idé att gå ut med kameran. Fritiden ägnas mest åt att sova och läsa.

Fast idag hände faktiskt något lite underligt. Redan igår började det bli varmt, från -5° till -10° de senaste dagarna gick temperaturen upp till 0° och idag steg den ytterligare till +4°. På förmiddagen började det ösregna och allt blev slask, jag som var helt säker på att jag skulle få en slaskfri vinter i år 😆

När vi kom tillbaka till jobbet från eftermiddagsrasten var det vindstilla och en del regn. En lite stund senare när jag skulle gå över en gårdsplan till en annan verkstad höll jag på att blåsa bort i snöstormen som kom över oss på under en halvtimme, 18 m/s och halvsmält yrsnö i ögonen är ingen höjdare, jag höll på att gå vilse innan jag hittade tillbaka till värmecentralen. Sedan när vi skulle hem på eftermiddagen höll vi på att tappa bort vägen, trots att snöpinnarna står dubbelt så tätt som hemma kunde vi inte se från en pinne till en annan. Nu är jag iallafall i säkerhet på mitt rum, men det viner runt knutarna 🙂

Det stora problemet är att många som varit i Longyearbyen över helgen ska tillbaka hit i morgon och säkert ännu fler har gjort sina 7 eller 14 dagar här och ska flyga hem, men om det regnat på landningsbanan fryser det till is eftersom marken fortfarande är kall och då kan inte planen landa. De har iallafall lovat att stormen ska gå över under natten så om de får bort isen så kommer nog planen iväg!

Så fort det blir bättre väder med klar himmel ska jag bjuda på lite bilder!

3 thoughts on “Dagens väderleksrapport

  1. Slosch är nog ett bra ord, men med de vindhastigheterna vi hade krävs nog ett mer kraftfullt uttryck!

    Kanske Schwooooschyyyyyyyyyylllllllllllll 😀

    Helt sanslöst var det iallafall. Tur att det inte var kallt, jag kan tänka mig att samma storm men något tiotal minusgrader kan vara rätt mycket värre ändå. Jag undrar hur Amundsen tog tog till Sydpolen i sånt väder, jag tog mig ju knappt över vägen från verkstaden.

    Stormen dog iallafall ut under natten, så flygen kunde börja gå framåt 9-10 tiden när de fått rent landningsbanan.

  2. Aven om Amundsen överlevde far jag mardrömmar när jag inte lyckas förtränga allt hemskt…..
    Rätt uttalat är ”slosch” bra – men det kanske bör stavas ”schlosch”. Du tänkte väl inte att det hette ”sl-ooooo-sh”?
    När vaknar isbjörnarna? Allt blir bara värre & värre.
    Tiden lider. Huuva & vilsen hilsen

Kommentera

