Första isen, nyår på Måseskär och snart bär det norrut igen!

Den 31 la sig säsongens första is på Lerkilen.

Photobucket

Sångsvanen får hålla sig på en mindre och mindre fläck öppen vatten

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Samma sak med grågässen

Photobucket

Photobucket

En häger är också och smyger i vassen

Photobucket

Som Bambi på hal is 😆

Photobucket

Photobucket

Luften är inte lika hal 🙂

Photobucket

Photobucket

Sedan åkte vi ut till Måseskär för att fira nyår ute på fyren!

Det är så att varje nyår tänds den gamla fyren i 12 minuter av ett gäng entusiaster. Jag har ju varit med där ute en hel del, men jag har inte varit med ett nyår någon gång. Normalt är det stränga regler för att tända fyrar men på nyår är det tillåtet att tända fyren i en minut för varje månad.

Vi kom ut redan på förmiddagen så det blev en del bilder innan det blev mörkt.

Photobucket

Photobucket

Den vita sanden på botten av hällkaret är från havsbotten något tiotal meter bort och 15-20 meter djupt. När det blir riktiga höststormar går vågorna så djupt att till och med botten virvlas upp och sköljs upp på land! Bergen närmast havet brukar vara hala av alger, men nu är de som blästrade av sanden.

Photobucket

Inte bara vackert….

Photobucket

Utsikten från mitt rum 😆

Photobucket

Några bilder från fyrtornet och lanterninen, linspaketet och 1000-watts glödlampan. Lägg märke till att husen är överst och upp och ned medan himlen syns längst ned på bilderna genom lanterninen!

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Gamla fyren, bostadshuset och skyddsrummet strax efter solnedgången

Photobucket

Nya fyren

Photobucket

Dags för middag, gratinerad hummer! Hummern är fiskad ett par hundra meter bort, lokalproducerat är bäst för miljön 😀

Photobucket

Efter middagen var det dags för den stora finalen 🙂

Den gamla fyren tänds i 12 minuter varje nyår, annars är det bara den nya fyren som används.

Som ni ser på bilderna av linserna är det en fyrkantig lanternin med tre par linser i bredd på varje sida. Det ger fyra strålknippen med tre strålar i varje som roterar med ett halvt varv per minut. Mycket mäktigare än något fyrverkeri jag har sett!

På grund av allt jobb jag har lagt ned på den här bilden, både före och efter exponeringen, vill jag inte att någon kopierar den här bilden.

Photobucket

Det röda skenet är från den nya fyren som har sin röda sektor mot den gamla fyren.

För er som är fotointresserade kan jag ju berätta hur jag tog den här bilden.

Eftersom den togs mitt i natten var det så mörkt att det krävdes en mycket lång slutartid för att få själva fyren rätt exponerad. En så lång slutartid med fyren tänd skulle ha gjort att ljuset från fyren, som är många tiotals gånger starkare än det omgivande ljuset, bara hade blivit en vit boll.

Istället fick jag testa mig fram till hur lång slutartid som krävdes för att exponera själva fyren rätt, cirka fyra minuter kom jag fram till. Ljuset från fyren däremot behöver bara någon sekund eller så för att bli rätt exponerat.

Jag väntade till fyra minuter innan fyren skulle tändas, 23.56, och öppnade slutaren. Det gjorde att när fyren tändes var bilden på själva fyren färdig och jag stängde slutaren när jag tyckte att ljuset också hade fått rätt exponering.

Det är utan tvekan den svåraste bilden jag har tagit något gång och jag tror inte den kunde ha blivit mer perfekt exponerad än den blev!

Tidigt tidigt imorgon åker pappa och jag till Sarpsborg i Norge där resan mot Svalbard börjar! Det ska bli gott att komma tillbaka upp igen 😀

One thought on “Första isen, nyår på Måseskär och snart bär det norrut igen!

  1. Fantastiska bilder och speciellt den på gamla fyren. Roligt och spännande med dessa uträkningar och mest fantastiskt när det blir som man tänkt. Grattis!

Kommentera

