En helg i Longyearbyen!

I fredags var vi bjudna på julbord hos Spitsbergen VVS i Longyearbyen som vi har projektet tillsammans med. Det blev ett julbord jag inte kommer att glömma i första taget 😀

Tyvärr/lyckligtvis lämnade jag kameran hemma så det blir inga bilder därifrån, med hänsyn till känsliga läsare blir det inte så många detaljer heller. Alla som har varit på julbord med 30 rörläggare på Svalbard och en styrelseledamot med ett guldkort i baren behöver nog inte så mycket fantasi för att tänka sig hur det gick till. det blev iallafall inte slagsmål, som det tydligen brukar 😛

(Jo jag minns, men jag berättar inte 😉 )

På lördag skulle jag ha varit med på en vandring till en isgrotta i glaciären, men den blev inställd på fredag kväll kl 21, så det blev inget med det… Det blev iallafall en tur ned till centrum där jag handlade lite julklappar 🙂

I söndags fick jag kompensera för den inställda glaciärturen med en panoramavandring i Adventdalen, en dal som går från Longyearbyen. Det blev bara guiden från London, en schweizare från Bern och jag. Vandringen var riktigt fin iallafall! Det orangea ljuset på vissa bilder är ljuset från Longyearbyen som reflekteras i molnen.

Vi åkte bil ut till hundgården som ligger strax utanför Longyearbyen, på kvällarna kan man höra slädhundarna yla!

Photobucket

Photobucket

Från hundgården mot Longyearbyen

Photobucket

Sedan fortsatte vi inåt dalen mot Gruva 6 och 7, två av kolgruvorna som linbanan till huset på spindelben kommer från. Linbanetornen ser majestätiska ut i ödsligheten!

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Fikarast

Photobucket

Sedan blev vi upphämtade en bit från Gruva 6.

På kvällen käkade min käre kollega och jag middag på Kroa, Svalbards utan tvekan häftigaste restaurang. inredningen ska se ut som i de gamla fångsthyttorna som låg utefter kusten där trappers och pälsjägare höll till för att jaga polarräv och isbjörn i början av 1900-talet. Det finns också rum i samma design att hyra på ovanåningen. Man sitter på stubbar eller halva stockar klädda med sälskinn och benen på borden är gamla grejer från guvorna! Ett måste om man är på Svalbard! Renfilén är inte fel för övrigt 🙂

Photobucket

Lägg märke till att logon är tryckt på ett riktigt sälskinn 🙂

Photobucket

Idag måndag hade vi bokat ett flyg kl 07.30 tillbaka till Svea men radiofyren här hade lagt av så planen hade inget att navigera efter. Inte förrän kl 15 på eftermiddagen gick planet. Nu är vi iallafall tillbaka i Svea men redan på onsdag kl 16 ska vi tillbaka till Longyearbyen för att fortsätta HEM på torsdag!

Här är några gamla bilder från Svea som jag inte har visat innan

Photobucket

Landningsbanan

Photobucket

Photobucket

En gammal lingrävare från gruvan, numera parkerad för gott uppe i berget.

Photobucket

Varken framåt eller bakåt….

Photobucket

Photobucket

3 thoughts on “En helg i Longyearbyen!

  1. Du underskattar vissa läsares fantasi! Den är nämligen STOR & VILD…….. (huuva)
    Tur att du kom hem.
    God Jul önskar
    Gammaltomtinnan

Kommentera

