Det klarnar lite mer!

Nu har jag pratat med min kollega från NVS i Sarpsborg som jag ska jobba med på Svalbard. Han har gjort flera rotationer där uppe.

Först trodde jag att det skulle vara huvudorten Longyearbyen jag skulle till, men tydligen är det Sveagruva som är målet. Det är en gruvstad med 230 invånare 60 km söder om Longyearbyen men fortfarande på huvudön Spetsbergen.

Att staden heter Sveagruva beror på att den grundades av svenskar 1917 men genom åren har produktionen lagts ned och tagits upp på grund av de svåra förhållandena. 1944 besköts samhället av en tysk ubåt som förstörde all bebyggelse och efter det återupptogs inte produktionen förrän 1970. Ett nytt avbrott 1989 pågick till 2001 och sedan dess har produktionen varit igång i norsk regi.

Nu på onsdag ska jag åka upp till NVS kontor i Sarpsborg söder om Oslo och träffa min kollega, hämta arbetskläder, skriva lite papper och fixa ett norskt bankkonto och så. Sedan flyger vi uppåt till Longyearbyen på måndagen den 14 och fortsätter till Sveagruva. Vi ska bygga en värmecentral och lite grejer, bland annat inne i gruvan!

Gruvarbetare i en kolgruva på Svalbard blir något att skriva i CV:t 😀

Läs mer här:

http://www.snsk.no/

Kommentera

