Polarviruset vägrar ge sig!

Nu var det länge sedan jag skrev något på den här bloggen, knappt en rad sedan jag kom hem från Sydpolen och Nya Zeeland. Nu ska det dock bli ändring på det, jag ska tillbaka till polartrakterna igen, viruset har bitit sig fast och jag har haft en fruktansvärd polarabstinens så fort jag har sett isberg på TV!

Det kommer en liten uppdatering om vad jag haft för mig sedan jag kom hem senare.

Den här gången är det Svalbard som är målet. Jag ska till och med jobba för samma företag, NVS Industri, som jag jobbar på här hemma i Sverige. Det är en av deras norska filialer som behövde en rörmontör till ett projekt där uppe. Jag blev headhuntad till projektet tack vare mina gedigna polarkunskaper och avsaknad av självbevarelsedrift och hemlängtan 🙂

Svalbard är alltså en ögrupp som ligger någonstans mitt emellan Nordkap och Nordpolen, mitt uppe i norra Ishavet. Eftersom det ligger en bra bit norr om norra Polcirkeln har de midnattssol under en rätt stor del av sommaren. Nu är ju universum konstruerat så att det betyder att de har middagsmörker, eller vad motsatsen till midnattssol nu är, en lika stor del av vintern. När jag kommer dit, den 14 november, har solen just gått ned för att inte visa sig de närmaste tre månaderna eller så. Jag kommer alltså inte att få se en solstråle under min tid där. Hur häftigt som helst 😀

Lite kortfattat finns det 2500 innevånare och 3000 isbjörnar, medeltemperaturen under tiden jag ska vara -16° och det kommer att blåsa något sanslöst vad jag har förstått. Ska man se det från den positiva sidan är risken för regn och slask 0,0 % 😛

Här kan ni läsa mer om Svalbard:

http://www.svalbard.net/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svalbard

2 thoughts on “Polarviruset vägrar ge sig!

  1. Paff moster, igen… Vad har det blivit av detta barn?? Men, än hänger vi med i svängarna. När det blir ljust igen: vi interesserar oss oxo för Jan Mayen (tipp för nästa expedition). Nu väntar vi otaligt pa mer infos.

Kommentera

