Cass/Waimakariri River

Efter att jag varit i Fiordland ett par dagar till åkte jag tillbaka till Christchurch via Wanaka där jag träffade några från McMurdo, vi var i Wanaka i några dagar och tog det lungt.

I Christchurch fanns det ett paket till mig hemifrån med bland annat mina flugfiskegrejer, tanken var från början att jag skulle åkt upp till nordön och flugfiskat men tiden hölll på att ta slut så jag fick improvisera och hitta ett ställe att fiska på sydön istället. Jag gick och pratade med folk i sportfiskeaffärer, turistbyråer och så vidare om de visste ett bra fiskeställe inte så långt från Christchurch som man kunde ta sig till med buss, och jag kom fram till att Wimakariri River vid Cass, som ligger nästan vid Arthurs Pass, var stället jag skulle till. Jag köpte några flugor, en hög frystorkad mat och en liter T-sprit till Trangiaköket, sen tog jag bussen 13 mil till Cass, med en returbiljett sex dagar senare. Plötsligt stannade bussen mitt ute i ödemarken och busschauffören sa att jag skulle gå av här. Näää men jag ska av i Cass sa jag! Cass ligger där sa han och pekade på ett hus, där bor den enda innevånaren 😀

Så jag hoppade ur och gick en bit uppströms Waimakariri River där jag satte upp tältet. Tyvärr var det extremt lågt vatten så jag fick inte ens se en fisk, men det var riktigt kul ändå! Vädret var kanon, jag hade bara regn en kväll och sol resten. Det var nattfrost, men klockan nio-tio på morgonen var det ändå över 20° varmt!

Sällsynta svarta svanar

En dag besteg jag ett 1700 meter högt berg i närheten

Och sen åkte jag hem igen…

2 thoughts on “Cass/Waimakariri River

  1. Ja, modigt må jag säga! Träffade du den enda invånaren?
    Så otroligt vackra bildet!
    Hälsningar Gunvor

  2. Att komma till Cass var nog som att komma till Stationen St.Peter-Molinis anno 19xx. Minst 1000 m tvärbrant uppat & lika langt & lika brant nerat. Därtill en smal ringlande oändlig väg & inte en människa…..
    Men sedan: Smiley sken som en sol!

Kommentera

