Halo de Luxe

Trodde ni att halon från förra gången var något?

Idag fick vi se två halos, båda var likadana och innehöll i princip allt en halo kan innehålla 😀

De bestod av två ringar runt solen, båda hade uppåtgående bågar i överkanten, en cirkel runt himlen som nästan gick ihop på baksidan och en svag solpelare från horisonten och uppåt.

Sådana här halos ser man inte varje säsong, vi hade två likadana på samma dag! Det är helt otroligt ska ni veta!!!
Förhållandena måste ha varit helt perfekta med alla de rätta sorterna av iskristaller. Olika former av iskristaller ger de olika delarna av halon allt efter hur de bryter ljuset. En halo som de här varar bara i max en halvtimme eller så, varav den är så här tydlig under kanske tio minuter.

Bilderna här är bara på den andra halon, orsaken till att jag inte har några bra bilder på den första är att jag var fast på fel sida landningsbanan. När det ska komma ett plan är landningsbanan avstängd och en lampa blinkar, jag stod vid kontinentens enda trafikljus och såg halon blekna bort från sitt maximum när kameran låg i drillcamp på andra sidan…

Orsaken till att jag var på andra sidan var att där finns alla lager med grejer folk inte vet var de är eller att de ens finns, jag var där för att leta reda på en flaska argongas till TIG-svetsen. Eftersom jag är en av stationens få TIG-svetsare (en av de andra, Adam, jobbar som diskplockare i matsalen) får jag alla svåra svetsuppdrag här när något går sönder. Vi på IceCube har dessutom bäst svetsgrejer på hela stationen 🙂

Idag kom Bob Spotz i verkstaden i MAPO med några små metallbitar han ville ha ihopsvetsade innan kl 19.00. Det visade sig vara höglegerat verktygsstål som behövde förvärmas och eftervärmas med gassvetsen för att det skulle gå att svetsa det, riktigt avancerade grejer alltså. Första biten gick bra, sedan tog argonen slut, den behövs för att ta bort syret från lyften runt svetsen så metallen inte oxiderar när den är smält.

Efter att ha försökt få tag på alla jag visste på material och cargo för att försöka få tag på en ny flaska utan att kunna hitta en enda människa fick jag gå till Bob och förklara läget.

Då tog det hus i helvete 😀

Jag skulle tro att han jagade ut varenda människa på stationen från högsta chefen och ner för att leta efter gas ute i snöhögarna 😎

Till slut fick vi tag på en gasflaska iallafall och jag fick gjort klart jobbet! Nästan i tid också 🙂

Delarna var till bultsaxarna de som demonterar the Dome använder för att klippa av nitarna med. De har fyra bultsaxar och är fyra personer.

Hade jag planerat det jobbet hade jag nog kanske funderat på att kosta på mig en bultsax i reserv…

5 thoughts on “Halo de Luxe

  1. ärade ställföreträdande äventyrare & upptäktsresande. vi bugar och tackar! vi kan inte få nog med fina bilder och berättelser! v.g. glöm inte mitt modesta uppdrag fran den 1 januari. hälsningar. Moster & co

  2. Ett rödlöjus på en hel KONTINENT och du lyckas hamna på fel sida på fel tillfälle 🙂

    Helt lysande bilder och mycket intressant text!

  3. Hej Rickard!
    Fantastiska bilder från andra sidan. Det är verkligen kul att kunna följa med, på avstånd, på din arbetsplats. Har precis kommit hem från Valsjöbyn där temperaturen låg på mellan -30 och -34 grader. Kallt!! Är det samma temperatur hos er? Tack för julkort också och ha en fortsatt trevlig vistelse på Sydpolen. Kramar från Gunvor. Claus hälsar också.

    • Haha näää vi har mellan -22 och -27 nu ungefär, men det kommer att sjunka fort när hösten närmar sig. Med windchill har vi ca -35 eller så.

      När vi åker härifrån kommer det att vara ca -45 och -50 till -55 med windchill.

  4. Vilka häftiga bilder!på halo. Sånt ser vi vanliga dödliga bara på Dicscovery Channel. Bara -27 grader!!! I Liden har det varit lika kallt som i Valsöbyn och det alldeles för länge. Idag började det äntligen lätta lite, bara -17 imorse.
    Ha det!
    Berit

Kommentera

