Jul del två: Race around the world!

Sååå ni trodde förstås att jag var på Sydpolen för att borra hål?

Inget kunde vara mer fel, jag är här för att arbeta på the S.B. project.

S.B. betyder alltså SailBoat, SegelBåt, och är en isjakt jag och några till har byggt av överblivet material som skulle skickas tillbaka till USA.

Tanken med det hela var att båten skulle segla under Race Around The World, ett race som hålls här varje år. Det är precis vad det låter som, ett varv runt jorden, fast inte i höjd med ekvatorn utan runt Sydpolen, hela varvet är lite över en kilometer.

Dels finns det de som springer, går eller åker skidor runt, de får skylla sig själva. Vi andra bygger roliga farkoster eller klär ut oss och åker snöskoter 😀

Nu hann isjakten inte bli såpass färdig att den gick att segla, inte blåste det heller, så jag fick bogsera runt den med en snöskoter.

Lite exempel på vad andra gjort:

Några från dagskiftet gjorde en eldsprutande (eller iallafall ångsprutande) drake av en vattentank, en högtryckspump och en oljebrännare. Och en hel del papier maché 😀

Några andra från IceCube byggde en romersk stridsvagn, chariot, som de drog med vår 287 bobcat.

”This is madness!”
Madness?
THIS IS FORREST!

Och Swingshift byggde såklart ett badkar av en vattentank som fick åka bakom draken

Här är en kille som har tagit det här med träning ute i fria luften på allvar. På lite väl stort allvar.

Sen hade vi en luftballong, byggd av en riktig ballongkorg och en väderballong. De körde fast med snöskotern, så jag fick koppla av båten, dra loss dem och sedan vann jag över dem iallafall 😎

En fuelie som älskar sitt jobb

Miss Sydoplen, konurrensen är väl inte så hård kanske…

Några riktigt tunga maskiner var också med, här är en midjestyrd Case som kom med traversen

Eftersom jag körde båten har jag inga bilder på vare sig den eller mig än, men när jag få tag på det ska jag lägga upp dem här.

8 thoughts on “Jul del två: Race around the world!

  1. Rikard, Rikard… jag blir så avundsjuk. Vem kan inte avstå från julskinka och annat när man kan ha sååå kul. Jag längtar efter att du kommer hem och kan berätta meeer. För du tänker väl inte bosätta dig på Sydpolen?
    Julkram från Berit.

  2. Haha, ni är ju galna där nere! Å tänk stackars jultomten sen…hur långt fick inte han åka för att se till att ni fick presenter?

    Jag har förresten gått och skaffat mig en antydan till en värstingkamera (man måste ju börja någonstans…). Ska se om jag hinner lära mig den tills du kommer tillbaka, så jag inte behöver känna mig alltför dum 😉

    God fortsättning önskar både jag och Max!

    • Japp liiite galna kanske vi är 🙂

      Nä men det är ett riktigt bra ställe att jobba på! Alla är riktigt trevliga och duktiga!

      Jultomten hade ändå vägarna förbi… Och så fick han vodka av Erik Fors i ES 😛

      Vad har du skaffat för kamera då?

      Hälsa Max, Thomas och alla andra kändisar 😀

  3. Vad kul med trevligt folk =) Och bra att någon tar hand om tomten 😉

    Jag har skaffat mig en Nikon D5000, tog typ alla sparpengar jag hade ;). Blev med ett standardobjektiv 18-55, så får väl se till att lära mig kameran ordentligt och sen se om jag kanske kan hitta nåt med lite längre räckvidd.

    Hälsningen är framförd!

    • Inte illa! Den har förmodligen minst lika bra blidkvalité som min! Fast den går inte att använda som hammare 😛

      Det första du borde göra är att fixa Adobe lightroom och fota bara i RAW. Använd inte P eller gröna rutan. Försök med helt manuellt, det lär du dig mest på och det är roligast.

      Får Max äta nudlar nu när alla pengarna är slut eller? 😈

      Var köpte du den?

      • Den har 12.3 megapixel, så jag borde minsann kunna täcka lägenheten med stooora affischer *ängel*. Haha, hammare? Går gör det säkert, men är inte så pepp på att prova 😉

        Min spontana reaktion: *ööh?* P? Gröna rutan? RAW fattar jag iaf 😉 Menar du att jag inte ska använda autofunktionen? Förklaring, tack 🙂

        Tittade på Adobe Lightroom, verkar ju inte särskilt tråkigt alls. Dock för plånboken….

        Försöker verkligen att göra så mycket manuellt som möjligt, och ta flera bilder på samma sak, men med olika inställningar. Hittade för ett par dagar sedan den manuella fokusen, den är ju oslagbar! Nu blir det bara autofokus när det ska gå riktigt snabbt 🙂

        Max hälsar att yes, det får han göra 😉 Sen att det faktiskt var MINA pengar jag gjorde av med… 😉

        Jag köpte den på Elgiganten.

    • Gröna rutan är för handikappade som tycker att en kompakt räcker, men att en systemkamera är häftigare. Du gör i princip kompaktkamera av din systemare…

      Använd manuell exponering också om du orkar 🙂 Det har jag gjort sen första månaden jag hade min. Fast manuell fokus kör jag inte med.

      Lightroom är grymt bra och lättjobbat, men tyvärr löjligt dyrt, om man nu väljer att bli bestulen av Adobe…

Kommentera

