Tillbaka!!

Nu är jag äntligen tillbaka på Sydpolen efter en hård dag i Mactown igår…

Först kl 19 på kvällen kom planet iväg, men det blev å andra sidan en rätt trevlig resa! Vi var bara sju passagerare och hade bara en pall med last med oss, en flygpall är nog ca 2×2 m och fyller en Herc från sida till sida, och bakom den kunde man sitta och ha det rätt tyst och skönt! Sittplatserna är annars längst fram i planet, där är det oftast för varmt och dessutom sitter man precis bredvid motorerna, men bakom pallen kunde jag sitta och greja med mina bilder på datorn och höra på musik i hörlurarna 🙂

Planet hade fått problem med ett sekundärt elsystem. Först taxade vi hela vägen ner till änden av flygfältet, vände och varvade upp motorerna. Plötsligt varvade de ner och sa att de hade tekniska problem. Sen taxade vi tillbaka och fick sitta i flygarnas matsal i några timmar medan de bytte ett kretskort, sen gjorde vi ett nytt försök. Den gången hann de bara starta motorerna innan de insåg att det var samma fel igen. Först kl 19 hade de felsökt och lyckats lösa problemet på riktigt.

Tyvärr funkar Facebook riktigt dåligt i den här delen av världen av någon orsak. Det är ingen idé att skriva något till mig där om det går att låta bli, jag kan förmodligen inte svara på flera veckor… Däremot får jag ett mail med innehållet i meddelandet.

Så Sofia, jag svara här istället, bra fråga du ställde! Det är så att vi bor på en gigantisk glaciärliknande sak som kallas Antarktiska högplatån och som rör sig med ca 10 m per år. Saker som blir täckta av snö blir det dock för att de blir översnöade med tiden, inte på grund av glaciären i sig på något sätt. Den är så tjock och stabil här uppe, det är inte förrän den kommer närmare kusten där det är bergigare den börjar spricka upp och bli till vanliga glaciärer. Här uppe är den i princip helt slät och sprickfri, när man flyger in hit är det jättehäftig utsikt i början, men den sista timmen eller något finns det inget alls att se. Om man jämför med vatten kan man säga att det ligger en spegelblank sjö av is här uppe med floder av is som rinner ut mot kusterna. Och en glaciär är i princip exakt likadan som en flod fast den rinner med ett par meter per år istället för per minut.

Förresten, jag glömde nämna en grej när jag åkte härifrån i Torsdags. När jag väntade på planet i flygterminalen, världens sydligaste, troligen världens minsta reguljära flygterminal och sannolikt den enda som har skidor och dragkrok, pratade jag med en Fuelie som jobbade där. Fuelies är de som har hand om bränslet på stationen och de luktar bensin och flygbränsle på långt håll, de har också hand om flygterminalen och planen. Iallafall, han jobbade ensam den dagen och skulle sköta allt med att landa planet, så jag frågade om han behövde hjälp med något. Han sken upp och jag tänkte att han vill väl ha en snöhög flyttad en meter åt höger eller något… Näädå, har du vinkat in ett plan någon gång frågade han? Han visade mig hur man skulle vinka när Herculesen taxade in mot terminalen och så skulle jag göra ett stopptecken på hans signal när planet var i rätt position. Jag fick alltså stå framför ett Hercules med 16 000 hästkrafter när det taxade in mot terminalen! Det är en rätt mäktig känsla! Det kom in ganska fort, men när jag gjorde stopptecknet tvärnitade det så snön yrde!

8 thoughts on “Tillbaka!!

  1. Skönt att vara tillbaka på polen! Du får göra så mycket roliga saker! Vilken tur att du bestämde att du inte ville vara rörläggare! =)

    Morris har blivit Premier nu förresten. Beröm den duktiga katten!

  2. Häftig att få vinka in ett Hercules! 😀

    Snacka om att världen kommer vara rätt överväldigande när du kommer tillbaka, om det nu är den där storleken på saker där nere 😉 Eller så är det helt tvärt om och inget kommer kunna väga upp det *blink*

  3. Hej Rickard och tack för kortet!
    Jag studerar det med vördnad som rest så långt…..
    1969-70 var jag i Engand och på Isle of Wight träffade jag en gammal man på ett sjukhem som varit med Scott på Sydpolen, det känns inte så länge sedan men svindlande långt från din Piston Bully. Lotta

Kommentera

