Thanksgiving med brandövning

Igår firade vi Thanksgiving här i Mactown. Det är en Amerikansk högtid som enbart går ut på att äta kalkon, majspudding och pumpapaj. När man lyckats proppa i sig tillräckligt av det firar man stordådet med ett berg olika efterrätter som chokladmousse och knäckäpplen. Allt var riktigt gott och till på köpet hade de flugit dit kamchatkakrabba, ni vet sån de fiskar uppe i Alaska i ”deadliest catch” på Discovery. Den var tydligen riktigt färsk enligt de som kände till det, och den var riktigt god!

Igår natt gick brandlarmet igång kl 03 och vi var tvungna att klä på oss alla kläderna och springa ut. Nu var det förstås inte så många som vare sig tog på sig alla kläderna eller hade särskilt bråttom ut, jag tog kameraväskan och datorn, ett par jeans och en fleecetröja för att kunna stå ut i värmen, det är ju nästan plusgrader här! Bortåt 40 C varmare än jag är van vid 🙂 Naturligtvis var det ingen eld i huset, så efter 20 minuter kunde vi gå och lägga oss igen…

Ingen brandman hade nyckeln till den dörren så de gav upp…

Idag insåg jag först att jag inte var inbokad på flyget tillbaka till Sydpolen imorgon som jag borde vara eftersom läkaren inte skrivit ut mig från behandlingen, som ju var över innan den hade börjat. Efter att ha försökt få tag på folket på Cargo träffade jag en läkare från Polen i matsalen som var överste i flygvapnet som har hand om flygningarna här, och då gick det lättare att komma med på planet!

Efter det klättrade jag och några andra från IceCube på väg till Polen upp på observation Hill här bredvid basen. Där var jag uppe senaste gången jag var här också, men nu var Mt Erebus topp molnfri till skillnad från förra gången Det är riktigt häftigt att se hur röken väller ut ur kratern. Det var nog tiotals människor som sprang upp och ned för berget medan vi var där. Jag insåg också att Observation Hill måste vara någon utlöpare till Mt Erebus eftersom den verkar bestå av lava under gruslagret.

Observation Hill

Mt Erebus med rök från kratern

Halo

Ett vindkraftverk som just monterats upp några hundra meter från basen

Vingarna till ytterligare ett, fungerar det bra här uppe i kylan kommer totalt 12 st att byggas inom några år.

På andra sidan Observation Hill ligger den Nya Zeeländska Scott base, helt i grönt. Tyvärr hann vi inte gå dit

Efter att vi kommit ner från berget var det dags att göra en Bag Drag, alltså att släpa sig själv och sin packning till något som skulle kunna kallas flygterminal om man är väldigt snäll. Huset har iallafall inte skidor och dragkrok som terminalen på Sydpolen har. Där blir man själv och allt bagage invägt för att det ska gå att beräkna lasten på planet. Big deal, vi är sju personer i en Herc fullt med pallar med last… Det finns säkert risk att hela planet ska bli snett om jag tar med mig en extra väska 😛

2 thoughts on “Thanksgiving med brandövning

  1. Du har lyckats få flera fina bilder på Herculusen.
    Tyck finnas flera av dem . Kan du köpa en till mig? Glöm inte att fota en skida, så jag får se konstruktionen. I värasta fall, köp en Twin Otter.

    • National air guard 109th Airborne division har 10 Herc med skidor och 4 utan här i trakterna. Dessutom har de en eller ett par Boeing C-17.

      Klart att du ska få en Herc Bo!! Det står en här på landningsbanan med elfel…. Den får du nog mot fraktkostnaden 🙂

Kommentera

