Mactown…

… Eller McMurdo som basen egentligen heter ligger på en Ö som heter Ross island vid Antarktis kust vid Ross bay ungefär söder om Nya Zeeland.

Ön bestå i princip av en hög med grus, mest från vulkanen Mount Erebus som ligger några km bort. Det är ett mycket mildare klimat här än på polen, just nu är det fruset och planen landar på isen utanför hamnen, men mitt i sommaren, vid jul ungefär, kommer isen att smälta. Då kommer flera fartyg att komma in, bland annat The American Tern, ett fraktfartyg som går mellan McMurdo och Californien. Den Svenska isbrytaren Oden kommer också att komma hit senare.

Mt Erebus

Jag har ju berättat lite om det här stället senast jag var här, men jag kan ta lite igen. Härifrån utgick Scotts misslyckade expedition till Sydpolen som slutade med att han och hans kamrater kom till polen flera veckor efter Amundsen, och därefter frös ihjäl i ett tält på vägen hem under en storm. Här finns fortfarande Scotts stuga kvar, den ligger ute på en udde. Här finns också Observation hill där de gjorde sina meteorologiska observationer.

Scotts stuga

I Mactown bor det 1100-1200 personer på sommaren och 250 personer övervintrar varje vinter. På polen är vi 250 personer på sommaren och 40-60 övervintrar varje år. Det är hit till Mactown som C-17 planen från Christchurch kommer, och det är härifrån Herculesplanen och Twin Otter till de olika baserna på resten av Antarktis utgår från.

Ett Boeing C-17 som lyfte mot Christchurch igår, det sista innan Thanksgiving

Själva staden som de kallar det är riktigt trist, sliten och lerig, som en gruvstad från guldruschen…

Mactown

Till sommaren när isen smälter kommer också kejsarpingvinerna som nu bor i kolonier runt om på ön att komma in i hamnen, men än så länge är det is här så då håller de sig där de är.

Det är inte långt från Ross island till koninenten Antarktis, och så länge isen ligger kan man ta sig dit med terrängbilar! Igår följde jag med en Delta, det fulaste fordonet jag sett i mitt liv och jag vet inte om jag kan lägga upp en bild eftersom jag vet att vissa läsare är lite känsliga av sig 🙂 Iallafall, turen gick runt Mt Erebus bas och till där en glaciär gick ut i havet. Där hade en spricka i glaciären täckts med snö så att det bildats en isgrotta som man kunde åla sig in i genom ett litet hål! Inuti var grottan kanske 2×6 meter och taket var täckt med iskristaller. I bortre änden av grottan fanns det två gångar vidare in i sprickan men dit fick vi inte gå.

Delta

Om man ska ut i naturen här måste man ha en väska med överlevnadsutrustning med sig. När vi skulle iväg hängde föraren på en pulka med 12 överlevnadsväskor fastsurrade i en lina från dragkroken!

Isgrottan

På vägen tillbaka åkte vi förbi en säl som låg på isen vid sitt hål. Djuren här är i stort sett helt orädda för människor

6 thoughts on “Mactown…

  1. Fantastiskt att kunna läsa om Ditt arbete!

    Bra att ögat funkar igen.

    Hälsningar från ett inte lika kallt Sverige

    Mikael W

  2. Sälen är säkert inte orädd, den bara hoppas att du ska komma tillräckligt nära för att kunna smaka på dig. Blek, fet nordpingivin tänker den om dig och slickar sig om nosen. =)

  3. det verkade på dig som att du skulle få gå i Mactown ooch tråkas ihjäl, men av dessa fotona tycks det inte vara så. Är Annika avundsjuk eller?
    Något tycks vara oskrivet i hennes kommentar.

  4. Ja jag trodde också att det skulle bli trist… Men så blev det inte! Det är nog därför Annika är avundsjuk… Våra sälar är dessutom mycket fetare än era hemma i Sverige 🙂

    Sälarna är inte helt orädda, kommer man för nära så de börjar reagera på ens närvaro måste man backa undan enligt reglerna, men det handlar om max 5-10 meters avstånd! Så nära gick inte jag.

    Och ja Annika, jag förstår att du kallade mig blek fet nordpingvin enbart av din godhet 😛

    Nu ska jag käka lunch, sen ska jag ut och leka i leran 🙂

Kommentera

