Medivac…

… Medical Evacuation betyder att man flyger någon som skadat sig till en läkare för behandling.

Igår när jag svetsade ihop vattenfiltret som frusit sönder lyckades jag få nån skit i ögat trots att jag hade skyddsglasögon och svetshjälm. Ikväll kl 22 ska jag med en Hercules tillbaka till McMurdo för att läkaren på stationen där ska kunna ta bort det ur ögat på mig.

Det är inget allvarligt alls, bara att läkaren här hade den goda sälvkännedomen att han bara konstaterade att jag hade något i ögat, troligen en liten stålflis efter att jag kört vinkelslipen, och skickade mig till de bättre utrustade läkarna vid kusten. Vill det sig väl är jag tillbaka här på Sydpolen imorgon eftermiddag, kan inte läkaren i McM fixa det får jag åka till en ögonläkare i Christchurch och då tar det ett par dagar.

Här är filtereländet innan jag började, för övrigt blev det en av de absolut fulaste svetsarna jag någonsin svetsat, är det tätt är det enbart tack vare den löjliga mängden metall jag fick lägga på för att få skiten att sitta ihop….

Kommentera

