Slangdragande…

De senaste dagarna har jag inte hunnit med så mycket annat än att jobba.

Det har blivit lite kallare men det blåser mindre nu, det är runt -40 nu mot -35 tidigare men fortfarande runt -52 med windchill.

Vi börjar bli färdiga med att koppla in alla slangar och kablar mellan byggnaderna i borrlägret och igår skottade vi fram slangarna som ska gå till och från borrtornen. De låg insnöade en bit från borrlägret, vi var tvungna att ha en Caterpillar för att lyfta fram dem ur snön! Nu måste vi bara isolera dem om inget av de andra skiften gjort det sen vi var där senast. Vi börjar också bli färdiga för att börja smälta snö i en av vattentankarna som ska användas för att börja bilda en Rod-well. Det är helt enkelt en reservoar av smältvatten i isen som man använder för att få i stort sett allt vatten här omkring. Man borrar helt enkelt ett hål genom snölagret som är på ca 50 meter, det inte kan hålla något vatten eftersom det är poröst, och ner i isen. Sedan låter man varmt vatten cirkulera nere i hålet tills en stor reservoar har smält upp. Den tar man sedan allt vatten till borrningen från. Det tar över ett år för den att frysa till igen efter att man slutat ta vatten ur en Rod-well, över huvud taget fryser stora mängder vatten extremt sakta trots att det är bortåt -50 nere i isen!

Igår natt hade jag bestämt mig för att gå ut till landningsbanan och ta några bilder när ett Hercules landade, jag stod ute i kylan i över en timme och väntade men det kom aldrig… Men faktum är att kylan är så farlig som det låter! Vad gäller klädsel tror jag den största skillnaden mot Sverige är att man måste täcka ansiktet, kroppen och fötterna blir sällan kalla. På fötterna har jag ett par blå Ascics-kängor, ”Big blue”, med tjockt foder. Med dem behöver man inte ens ha varma strumpor! På kroppen har jag ett tunt ullunderställ, ett tjockt ullunderställ, en tjock tröja eller fleecejacka och ett ställ fodrade Carhartt-arbetskläder. Pä huvudet har jag en balaclava, en fleecetub som halsduk och ett par snöskoterglasögon med ansiktsmask. Först hade jag ett par andra skidglasögon utan mask men de frös igen efter 20 minuters arbete.

Kommentera

