Nu är sommarkylan tillbaka!

Nu har vi hunnit jobba ett par dar, vi har dragit strömkablar, bränsleslangar och vattenslangar mellan de olika byggnaderna. Det har ju varit ganska varmt i ett par dar nu, runt -27 och windchill till -35, igår blev det -35 och windchill till -52 och idag är det samma väder. Jag jobbar på swingshift mellan 14.30 och 23.00.

För en liten stund sedan lyfte det första planet på flera dagar från McMurdo, antagligen har det med våra väskor! De två små Twin Otters på bilderna kom från en mindre bas på isen till polen för att tanka för flygningen till McM, men de blev stående på grund av dåligt väder, fast tidigare i morse hörde jag att de lyfte! Idag kommer troligen tre Hercules att landa här på polen.

Maten här är helt OK, bättre än jag hade väntat mig. Den smakar lite gammalt ibland, nästan allt är ju tillagat någon annanstans och hitfluget fryst. Dessutom finns det en mjukglassmaskin som av någon otrolig anledning är väldigt populär! I stort sett varje dag får vi någon sorts efterrrätt och kakor och grejer finns det obegränsat av.

Internet är helt gratis och går via satellit. Eftersom vi blivit av med en satellit (vet inte varför) har vi bara internet ett par timmar per dag, ca 07-14. Ibland får vi tillgång till en annan satellit på eftermiddagarna också. Här ute i Jamesways har vi trådlöst nätverk! Det går dock väldigt segt för det mesta, och mycket, som t.ex. Youtube är blockerat för att det tar för mycket bandredd.

Vi som inte har varit med så länge får bo i summercamp ca 500 meter från stationen där veteranerna bor. Om man får bo på stationen beror mycket på hur många säsonger man varit på isen. Dock är vi andra inne på stationen största delen av fritiden, där finns matsalen ”the galley”, bibliotek, biljardbord, filmrum och en massa annan lyx. Och framför allt är det varmt där inne!

I mitt rum är det så kallt på golvet att snön under kängorna inte tinar över natten… Det beror säkert på ventilationen, det finns andra som är varmare och jag ska försöka fixa det på något sätt. En bit upp från golvet är det ganska varmt iallafall.

Ni glömmer väl inte att kolla på mina bilder på Photobucket? Det finns en länk i högerkanten. Där finns lite fler bilder än de jag lägger upp här, men framför allt går de att förstora! Länken går direkt till mitt Sydpolsalbum, det finns andra album med andra bilder jag tagit där också!

den här sidan finns det väderinfo och en hel del annan kul info om livet och förhållandena här på Polen!

Sen kan jag tipsa om mina kolleger Erik Fors och Christian Nordins bloggar!

One thought on “Nu är sommarkylan tillbaka!

  1. Hej Rikard!

    Det var mycket intressant att få ”följa med” till Sydpolen och se alla dina bilder. Det måste vara en otrolig upplevelse du får vara med om.

    Din far berättade om din blogg då han, Bo och Kent-Hugo var ute och jagade rådjur med Knatte.
    Tyvärr har vi fått varg även på Orust så det känns lite oroligt att släppa hunden i skogen.
    De som jobbar på golfbanan har tagit flera kort på vargen då den jagade ett rådjur, blev trött och lade sig ner för att vila, gav upp och sedan vandrade lugnt och stilla vägen upp mot Jans hus och försvann.

    Det skall bli spännande att fortsätta följa din ”resa”.

    Ha det bra och var rädd om dig i kylan. Hoppas du fått fixat till ”golvvärmen”

    Många hälsningar
    Monica o Kent-Hugo

Kommentera

